perjantai 11. elokuuta 2017

Kesälomareissu Ruotsin kautta Tanskaan ja takaisin

VAROITUS! Luvassa pitkä teksti ja paljon kuvia!!

11.7. ajoimme Toyota Versomme Viking Gracen uumeniin ja aloitimme matkan, jonka päämääränä oli Legoland Tanskan Billundissa. Yö laivalla meni miten se nyt lasten kanssa menee eli levottomasti ja vähillä unilla. Juho heräsi yöllä laivan kolistellessa Långnäsissä. Unet jäi vähäisiksi myös taas kerran aikaeron takia. Laitettiin herätys taas tunnilla liian aikaiseksi ja vaikka se soikin meille aikaa aamupalalle laivassa, kostautui se melko väsyneinä matkalaisina. Alkuperäinen ajatus oli lähteä ilman aamiaista ajamaan ja pysähtyä Tukholman ulkopuolelle aamiaiselle.

Ensimmäinen pysähdys tehtiin Norköpingin vieressä Åbyn kylään kun piti tankata. Pienestä kylästä löytyi pieni paikallinen leipomo jolla oli kahvila. Vähän voileipää ja kahvia koneisiin ja matka jatkui. Jussi oli hoitanut ajamisen tähän asti, ja jatkoi vieläkin kunnes noin tunnin jälkeen alkoi väsy painaa kuskia. Huoltiksen pihaan, jäätelöt kaikille ja kuskin vaihto.

Loppujen lopuksi ajoajat meni ehkä tasan. Itse pääsin laskettelemaan moottoritietä Vätternin rantaan ja "nauttimaan" paikallisten tieraivosta Malmön laitamilla. Tuntui olevan enemmän suuntaa-antavia nuo nopeusrajoitukset Ruotsin puolella. Itse ohitin nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella vielä hitaammin ajavaa, ja se oli liikaa yhdelle Volvo-kuskille.

Ensimmäisen päivän päätepiste oli Malmö, jossa oli pienen hotellin perhehuone varattuna.
Henkilön Iiris Uotila (Salmi) (@irkku_81) jakama julkaisu

Aamulla ei ollut kiire lähteä, syötiin hotellin aamupala rauhassa, pakattiin tavarat taas autoon ja päätettiin etsiä Malmö FF:n stadion ja fanituotekauppa. Ei ollut edes kovin kaukana hotellilta tai väärässä suunnassa matkanteon kannalta.
 Tällä stadionilla Zlatan nousi jalkapallomaailman tietoisuuteen.
 Vieressä uusi stadion, joka ei ulospäin näyttänyt edes futisstadionilta
Olihan se legenda itsekin seinälle ikuistettu!

Ostoskierroksen jälkeen alettiin etsiä tietä kohti Juutinrauman siltaa. Jussi oli etukäteen ostanut liput sillan ylitykseen. Tai hän luuli hankkineensa alennusliput, mutta ne olivatkin liput. Paperilipussa oli QR-koodi, joka luettiin siltatullilla ja sen jälkeen luottokorttia veloitettiin. Eli "alennuslippuja" hakiessa oli korttitiedot annettu. Reissun jälkeen kotiin saapui laite, jonka hankinnalla ne alennukset sai. Radioaalloilla toimiva porttiavain.

Olihan tuo vaikuttava kokemus ylittää tuo silta, aika monta kertaa katsellut lentokoneen ikkunasta sitä. Kööpenhaminan kenttä on yllättävän lähellä siltaa.

Koko matkaahan ei mennä siltaa pitkin, vaan välillä mennään tunnelissa pitkät pätkät. Kööpenhaminan jälkeen oli tavallaan tutut maisemat, kun 2 vuotta sitten käytiin myös Legolandissa. Silloin lähdetitin matkaan Köpiksen lentokentältä vuokra-autolla.

Tanskan liikenne on jotenkin rauhallisempaa kuin Ruotsin puolella ja moottoritiellä alhaisempi suurin sallittu nopeus.

Sitten ajettiin suoraan Billundiin.  Mökin check-in oli vasta klo 15 ja olimme Billundissa jo puoli kolmelta. Hyvin aikaa siis käydä ruokakaupassa. Suunnilleen kaikki perustarpeet piti ostaa, puurohiutaleet olin ottanut matkaan kotoa.

Henkilön Iiris Uotila (Salmi) (@irkku_81) jakama julkaisu

Mökki sijaitsi Lalandian alueella aivan Legolandin vieressä. Mökin hintaan kuului rannekkeet joilla oli Laland Aquadomen vapaa käyttöoikeus, mutta me halusimme vähän enemmän. Kävimme ostamassa rannekkeet joilla pääsi myös rajoituksetta Legolandiin ja Givskudin eläintarhaan.
Vielä ekana iltana kävimme nuo rannekkeet hakemassa ja suuntasimme loppuillaksi Legolandiin.
Tämä oli hauska interaktiivinen virtuaalitodellisuus laite. Käsien heilutuksella "heiteltiin" heittotähtiä ninja-tyyliin.

Seuraavana aamuna ei pidetty ihmeemmin kiirettä ja päivää vietettiin Legolandissa.

Lauantaina suuntasimme sitten Givskudin eläintarhaan. Täällä ajetaan omilla autoilla safarilla eläinten keskellä. Välillä sai jalkautua merkityillä alueilla autosta ulos.
 Tää makoili melkein ajoväylällä 😆
Strutsi keskittyi sulkiensa sukimiseen, ei näyttänyt päätänsä.

Sudet ei oo vaarallisia, sillä tällä alueella ei ollut ikkunoiden kiinnipitopakkoa.

Nämä taisivat olla biisoneita (?). Yksi iso yksilö sai jonkun hepulin ja juoksenteli autojen välissä.

Kamala, kun ei muista kaikkia lajeja nimeltä!

No nää kirahvit töllisteli takas töllistelijöitä.

Seeprat oli rauhallisia.

Eikä gorillatkaan riehuneet. Olivat sisätiloissa, vaikka pääsy ulos isoon ulkoaitaukseen oli mielestäni auki.

King Julian, is that you? (leffa Madagaskar, you know?)

Sarvikuonoja ja muita sarvipäitä.

Leijonat olivat omassa erityisaitauksessaan. Tänne ajettiin tuplaporttien kautta, ensin sisään yhdestä ja vasta taaemman portin sulkeuduttua, aukesi sisempi portti. Tässä kuvassa porukan aktiivisin naaras, kaikki muut makoilivat varjossa ja urosta ei edes nähty.

Hänel oli nälkä. Tuo oli hevonen, jota leijona syö.

Eläintarhassa oli myös dinopuisto. Pitkälti nämä olivat paikallaan olevia patsaita, kuten Mikkelin Visulahdessa.

Nämä jäljet oli hauskasti toteutettu, vaikka polku oli osin irtohiekkaa, niin nämä jäljet oli pysyvät.

Tämä oli aivan järjettömän suuri otus!

Varo!
Osa oli robotisoituja liiketunnistimella varustettuna.

Eläintarhasta kun pääsimme takaisin Billundiin, menimme keskustaan syömään. Löysimme pizzerian ja siinä syödessä saatiin viritettyä Fanseat-lähetys TPS:n ottelusta. Ottelun päätyttyä lähdimme vielä loppuillaksi Aquadomeen polskimaan. Jälleen kerran aaltokoneella varustettu allas oli traumatisoiva. Tällä kertaa Aino meni liian kauas, eikä enää meinannut jaksaa uida pois. Samoin meinasi itseltä loppua voimat. Muutamat liukumäet käytiin kokeilemassa, tosin Juho ei uskaltanut lasten liukuja hurjempiin.

Takaisin Ruotsiin lähdettiin sunnuntaina. Ensimmäinen pysähdys oli Nyborgissa juuri ennen Ison-Beltin siltaa. Jotain nähtävyyttä matkan varrelta etsittiin ja Nyborgin linnaan päädyimme.

Näyttää ihan Ankeuttajalta.

Kun oltiin päästy taas siltojen yli Ruotsin puolelle sateisessa ja suhmuraisessa säässä (tästä syystä ei kuvia), todettiin että auto ja matkustajat tarvitsevat polttoainetta. Eli pysähdys heti Malmössä. Päädyttiin Emporia ostoskeskukseen syömään Seven Sins burgeriravintolaan. Hampparit veivät kyllä kielen mennessään.
Se7en Sins burger, tämä taisi Pride (ylpeys)

Etukäteen oltiin mietitty että välietappina Ruotsin läpi ajossa olisi tällä kertaa Jönköping. Apukuskivuorossa selattiin kumpikin vuorollaan majoitustarjontaa. Yllättävän täyttä oli joka paikassa. Leirintäaluemökki olisi ollut kiva tai b&b-tyylinen ratkaisu, mutta täynnä kaikki. Lopulta varattiin ihan perus hotellihuone. Perillä oltiin illansuussa ja muksut eivät halunneet sen enempiä lähteä kaupunkia tutkimaan, niin muksuille huoneeseen iltapalaa ja aikuiset kaupungilta etsimään sapuskaa.

Sushi Yama Jönköping, tämäkö muka kolmen hengen lautanen? Kevyesti meni kahdelle.

Jönköpingin lyhyt turistikierros oli luvassa aamupäivällä. Oltiin laskettu että viimeistään kahdelta iltapäivällä jatketaan kohti Tukholmaa. Päädyimme tulitikkutehtaan museoon. Ensin muksuja ei olisi kiinnostanut yhtään, mutta yllättävän kiinnostuneilta lopulta vaikuttivat.
Museossa oli todella taidokkaasti tehdyt ajankuvaukset. 1800-luvullahan lapsetkin tekivät töitä ja vain tunnin lyhyempää päivää kuin aikuiset. Tehdasalueella oli kyllä koulukin, mutta ilmeisesti lapset tekivät ennemmin töitä kuin opiskelivat.

Matkaa päästiin jatkamaan aikataulusta edellä ja todettiin että vähän vaihtelua maisemaan voisi ottaa. Muksut halusivat uimaan ja kun E4-tie oli jo erkaantunut Vätternin rannalta päätettiin ottaa suunnaksi Motala. Uimapaikka löytyi hiukan ennen Motalaa.

Eihän tuo nyt uimista ole, mutta molemmat muksut polskivat rantavedessä hetken.
Kuten videostakin näkee, oli erittäin tuulista ja kohdalle osui parikin rajua vesikuuroa, joten eipä tuossa kauaa viihdytty.
Motalan puistossa oli panostettu pensastaiteeseen.
Syötiin lounasbuffetissa Motalan satamassa ja jatkettiin matkaa. Todettiin että Götan kanava/kanaali kulkee lähistöllä, joten otettiin suunta sen kautta. Yhdessä kohdassa tie jopa menee kanaalin alitse!

Lopulta alkoi lähestyä Tukholman esikaupunkialue ja todettiin että taas olisi nälkä, sillä lounas oli ollut riisi/pasta-pohjainen. Kokeiltiin sitten vielä ruotsin vastine heselle eli Max. Maukkaat hampurilaiset sai sielläkin.

Sitten ajo Viking Linen terminaalille autojonoon ja odottamaan laivaan ajoa. Kotona oltiin siis 18.7. aamulla.

lauantai 20. toukokuuta 2017

Mielen syövereistä

Tässä on viime aikoina tullut pohdiskeltua elämää ja ihmissuhteita.

Nyt kirjoituskipinän sai aikaan Facebook-kaverin julkaisun toteamus:

"Onni on, että se oma paikka ja lauma löytyy edes harrastusten kautta, ellei muuten. Ihmisellä on tarve kuulua johonkin, olla osa jotakin. Jos sitä paikkaa ei löydy, alkaa pahoinvointi ja paikka haetaan vaikka sitten Himskatin Pirskateista, Isiksestä tai netin ihmisviharyhmistä."

Tässä kun on ollut marraskuusta saakka työttömänä ja maaliskuusta asti ilman jalkapallojoukkuetta, niin allekirjoitan tuon täysin. On melkoinen kuulumattomuuden tunne kun ei ole työtovereita tai joukkuetovereita.
Niin katkera en sentään ole, että olisin netin ihmisviharyhmiin eksynyt.

Nyt kun oikein mietin, niin en muista milloin olisin viettänyt aikaa jossain kaveriporukalla! Näin sosiaalisen median aikana kirpaisee katsella kuvia kavereista viettämässä aikaa yhdessä. Ehkä kavereistakin on tullut vain hyvän päivän tuttuja, kun eipä ole näkynyt kutsuja lähteä mukaan.

Pientä valoa tunnelin päässä sentään on, kun ensi viikolla on tiedossa Tukholman reissu MUSCOF-porukalla. Eli Manchester Unitedin Suomen kannattajajärjestö. Eurooppaliigan finaalia katsellaan baarissa kun lippuja ei onnistuttu saamaan.

torstai 4. toukokuuta 2017

Koirapuistoilua

Alpo täytti eilen 3.5. 2 vuotta. Eilen sai herkkuja, niin tänään sitten kivaa tekemistä. Autoiltiin Kupittaan koirapuistoon. Kaukaa jo näin että puistossa oli yksi iso musta koira emäntänsä kanssa. Ennenkin osuttu samaan aikaan puistoon ja silloin he poistuivat paikalta. Nyt haistelivat toisiansa remmin päästä ja kun näytti sujuvan ilman rähinää, päästettiin koirat temmeltämään keskenään.
Nainen kertoi että hänen koiransa yrittää yleensä dominoida, no Alpo melkein aina on alistuva. Vähän ennen kuin leikit loppuivat, oli Alpo jo se dominointia yrittävä, eli yrittää ns. astua toista. Hivenen huvittavan näköistä kun pieni lapinkoira yrittää nylkyttää isoa belgiä 😁. Mutta hyvin tuntui kaveri sietävän. Heillä oli kaiketi niin hyvät vibat keskenään että sen aisti muutkin, sillä kun aitauksen ohi käveli nainen belginarttunsa kanssa,niin tämä narttu tuli aidan läpi tekemään tuttavuutta. Omistaja kertoi että täysin poikkeuksellista käytöstä, yleensä vain jättää huomiotta tai pienesti ärähtää muille koirille.

Tässä jo vähän väsynyttä menoa, kieli pitkällä.

Kyseessä belgianpaimenkoirauros, ikää samat 2 vuota kuin Alpolla. Nimi meni vähän ohi, kun emäntänsä puhui englantia, mutta vähän Elviksen suuntaiselta kuulosti.

Tänään poikkeuksellisesti oli korvatkin mukana vaikka oli leikkikaveri. Yleensä ei kuuntele komentoja juuri ollenkaan toisten koirien läsnäollessa, mutta tänään ajoittain jopa toimi.

tiistai 18. huhtikuuta 2017

Jotain ihan muuta

FC TPS:n ProNetwork yhteistyökumppanit pääsivät kovaan kyytiin, eli treeneihin Ykkösen miehistön kanssa. Hyvässä hengessä tietysti. Kentän laidalta seurattuna hauskaa tuntui kaikilla olevan.
Kuvissa valkoisessa paidassa mieheni Jussi Uotila

Miro Tenho vie Jussilta puikot.

Niklas Blomqvist

Juri Kinnunen ja kummiyrityksensä edustajana Jussi Uotila (Uotila&Laine Oy)

"Pallo tonne, mä oon sitten siellä"